Tavlor på en utställning

Programblad från Reginateatern i Uppsala
3 februari 2024

Medverkande:
Nils-Erik Sparf har varit konsertmästare i Kgl. Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Uppsala Kammarsolister och Uppsala Kammarorkester. Han är primarie i Drottningholms Barockensemble och verksam som solist och kammarmusiker över hela världen. Nils- Erik finns representerad på ett stort antal inspelningar och han har erhållit flera utmärkelser, som Expressens musikpris Spelmannen, medaljen Pro Musica Antiqua och Hugo Alfvén-priset. Sedan 1992 är han ledamot av Kgl Musikaliska Akademien och har erhållit medaljen ”Litteris et Artibus” av kung Carl XVI Gustaf samt 2013 Kungliga Musikaliska Akademiens Interpretpris.

Anders Hagberg är flöjtist, sopransaxofonist, kompositör samt professor i musikalisk gestaltning/improvisation vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet. Han har turnerat över stora delar av världen med sin egen musik och som solist med många grupper. Anders har skrivit musik till filmer och dansföreställningar och gjort många album i eget namn.

Matti Andersson är accordeonist utbildad vid musikhögskolorna i Göteborg och Stockholm med en konstnärlig masterexamen från 2014. Han spelar regelbundet med violinisten Nils-Erik Sparf, har varit medlem i Lars Hollmers konstellation Utsikter i sex år samt medverkat som solist i många olika sammanhang.

Per Valter Johansson är basist. Han studerade på Musik- högskolan i Stockholm 1975–80, har varit verksam som musiker i många skiftande sammanhang och medverkat i otaliga skivinspelningar, samt tv- och radioprogram. Per är sedan 1986 anställd vid Musik i Uppland och är medlem i Trio X of Sweden vars signum är gränsöverskridande musik och spännande samarbeten.

Bakgrund
Modest Musorgskijs Tavlor på en utställning är ett av världens mest kända klassiska stycken. Musiken illustrerar tio målningar av konstnären Viktor Hartmann som plötsligt hade gått bort bara 39 år gammal. För att hedra honom organiserade hans vänner, däribland Musorgskij, en utställning i Sankt Petersburg där över 400 av hans verk ställdes ut. Tagen av alla minnen som utställningen framkallade komponerade Musorgskij på kort tid sommaren 1874 sin pianosvit Tavlor på en utställning. Välbekant är promenadtemat vilket fungerar som en övergång mellan de olika ”tavlorna”.

Dessa tio tavlor har fått ny dräkt i mitt arrangemang. Arrangeringsarbetet har pågått under hösten 2023 och 3 februari 2024 var det dags för ett uruppförande. Arrangemanget är specialskrivet för en nybildad kvartett bestående av violin, flöjter, accordeon och kontrabas. Det är en ensemble med musiker som har skiftande bakgrund. De har alla olika kompetenser och erfarenhet av gehörsspel, improvisation och noterad musik. Projektet genomfördes med stöd av kulturförvaltningen i Uppsala kommun.

Jag ville undersöka möjligheterna och villkoren för att implementera både arrangerade och improviserade avsnitt i redan befintlig musik. Att införa jazz och rockelement i klassisk musik har gjorts många gånger tidigare och jag ville med det här arbetet söka nya möjligheter att kombinera olika förutsättningar för att arrangera och musicera. Jag ville i mitt arrangemang förena den noterade musiken med den improviserade. Hur hittar man konstnärligt hållbara tillvägagångssätt för att kunna ge musiker med olika utgångspunkter musikaliska mötesplatser och utrymme i sitt musicerande? Hur kan musikerna i ett sådant genreöverskridande möte ge impulser åt och stimulera varandra? Hur kan ett klassiskt verk lyftas med avsnitt med improvisation? Hur bör man som arrangör tänka, göra och arbeta för att berika och inte begå våld på den befintliga kompositionen? De slutgiltiga arrangemangen och tolkningarna har skapats tillsammans av musikerna under repetitionsprocessen. Konserten är resultatet.

Matti Andersson

Preludium för fred av Anders Hagberg
En melodi baserad på en folklig koral från Gammelsvenskby i Ukraina

Tavlor på en utställning av Modest Musorgskij